29-07-2024

Bezpečná jazda sa začína správnymi reakciami. Ako sa pripraviť na krízové situácie za volantom vám poradí neuropsychológ

Na cestách sa stretávame denne s neočakávanými udalosťami. Prudké zabrzdenie vozidla pred vami, nepozorný chodec na priechode alebo náhle zmeny počasia môžu spôsobiť nebezpečné situácie, ktoré si vyžadujú okamžité a správne rozhodnutia. Schopnosť rýchlo a adekvátne reagovať môže znamenať rozdiel medzi nehodou a bezpečným návratom domov. Čo pomôže vodičom zvládnuť krízové situácie s chladnou hlavou? Neuropsychológ odhaľuje naše vnímanie vypätých situácií za volantom a radí, ako ich zvládnuť.

Pri nečakaných nebezpečných situáciách sa ľudský mozog najprv riadi evolučnými inštinktmi a až potom zapína racionálnu kontrolu. Čím to však je, že niektorí vodiči zvládajú krízové situácie lepšie ako iní? „Tí ľudia, ktorí vedia rýchlejšie prepínať medzi emóciami a ráciom, nájdu vhodné riešenie efektívnejšie. Reakcie vodičov za volantom ovplyvňuje aj miera sústredenia a koncentrácie. Ak je pozornosť rozptýlená, napríklad smartfónom, pravdepodobnosť oneskorenej reakcie je vysoká, čo môže ovplyvniť vyriešenie situácie. Stále platí, že je lepšie byť pripravený, než prekvapený,“ uvádza neuropsychológ Robert Krause.

Rozhoduje pozornosť a skúsenosť
Je dôležité, aby sa vodič sústredil najmä na šoférovanie a nenechal sa ničím vyrušovať. V náročných situáciách, ktoré môžu trvať stotiny sekundy, je koncentrácia kľúčová. Aj malá nepozornosť pri veľkej rýchlosti je ohrozujúca nielen pre vodiča, ale aj pre ďalších účastníkov cestnej premávky.

V krízových situáciách sú naše riešenia často nevedomé. Rozhodovanie vodiča a to, ako sa so situáciou vysporiada, preto ovplyvňuje skúsenosť a zároveň jeho kompetencia. „Platí, že vodič, ktorý je vytrénovaný zvládať náročné situácie, sa s vysokou pravdepodobnosťou vysporiada lepšie s nečakanou situáciou ako ten, ktorý podobné situácie v minulosti nezažil a riadi sa len intuíciou. Tak, ako aj piloti majú konkrétne postupy, čo robiť v krízových situáciách a pravidelne si ich nacvičujú, by mali podobný mechanizmus absolvovať aj vodiči motorových vozidiel,“ vysvetľuje Robert Krause a ako príklad uvádza situáciu s defektom na diaľnici. Často sa stáva, že namiesto toho, aby vodič zaistil v prvom rade bezpečnosť a ustúpil za zvodidlo do príchodu diaľničnej patroly, v dôsledku stresu začne defekt rýchlo opravovať. Preto je dôležité, aby šoféri vedeli, čo robiť v krízových situáciách a akých postupov sa majú držať.

Nevedomé schopnosti nám môžu zachrániť život
To, čo pomáha pripravenosti, je aj tréning kognitívnych funkcií či vystavenie sa rôznym náročným situáciám v bezpečnom prostredí – napríklad cez trenažér. Simulácia pripravuje človeka na nečakané situácie a umožňuje mozgu tvoriť si skúsenosti, z ktorých potom ťaží. „Ak napríklad vodič absolvuje školu šmyku, kde sa naučí, čo robiť v prípade šmyku na mokrej vozovke, vytvorí si asociáciu, ktorá sa následne aktivuje v prípade podobnej situácie v reálnej praxi. Niekedy totiž nevieme, čo nevieme, a práve simulácia nám to ukáže. Tréning tieto schopnosti zlepšuje, až sa stanú automatickými. Práve nevedomé kompetentnosti v krízových situáciách môžu často zachrániť život,“ dodáva neuropsychológ.

Pomôcť môžu kurzy aj dobrá znalosť bezpečnostných systémov auta
Prípravu vodiča na nečakané rizikové udalosti na cestách a otestovanie limitov auta poskytuje zdarma projekt Bezpečne s Toyotou prostredníctvom Centra bezpečnej jazdy. Ten si kladie za cieľ znížiť počet vážnych dopravných nehôd na slovenských cestách. „Projekt je zameraný najmä na prvovodičov, teda držiteľov vodičského oprávnenia 1 – 5 rokov, ktorí sú najrizikovejšou skupinou šoférov a významnou mierou sa podieľajú na celkovej nehodovosti. Veľký záujem o projekt ukazuje, že čerstvým vodičom má zmysel pomáhať v začiatkoch ich praxe. Budeme radi, ak sa nám podarí čo najväčšiemu počtu mladých vodičov sprostredkovať prvú kritickú situáciu na tréningu, a nie v reálnej premávke,“ hovorí generálny riaditeľ lokálneho zastúpenia značky Toyota Milan Kočka.

Kurzy Bezpečne s Toyotou hradí spoločnosť Toyota, vďaka čomu sú pre účastníkov ZADARMO. Prihlasovanie na jesennú časť kurzov bude spustené v priebehu septembra a ďalšie informácie o kurze sú dostupné na stránke www.bezpecnestoyotou.sk.

Okrem tréningu môže dodať psychologickú výhodu a sebavedomie za volantom aj dobrá znalosť bezpečnostných systémov, ktorými sú vybavené moderné vozidlá.

Významným pomocníkom môže byť asistent Toyota T-Mate, ktorý je už v základe v každom modeli tejto automobilky. „Ide o pokročilý súbor bezpečnostných a asistenčných systémov navrhnutý na zvýšenie ochrany a komfortu vodiča. Systém integruje rôzne moderné technológie, ktoré podporujú vodiča počas jazdy, pomáhajú predchádzať nehodám a znižovať závažnosť kolízií. V krízových situáciách môžu byť nápomocné technológie, ako Predkolízny bezpečnostný systém, ktorý dokáže zaznamenať prítomnosť iných vozidiel, chodcov či cyklistov a zabrániť hroziacim zrážkam,“ vysvetľuje generálny riaditeľ lokálneho zastúpenia značky Toyota Milan Kočka.

O Toyote:

História spoločnosti Toyota sa píše od roku 1937. Dnes je jednou z najväčších a najznámejších automobiliek na svete. Jej vozidlá sú zároveň považované za najspoľahlivejšie a najbezpečnejšie na trhu. Osobné a nákladné vozidlá značky Toyota sa predávajú vo viac ako 170 krajinách.

Toyota má bezpečnosť vo svojej DNA a cesta k maximálnej bezpečnosti sa pre ňu nikdy nekončí. Venuje sa jej vo výskume, uplatňuje ju v oblasti inovácií a najmodernejších technológií a nezabúda na ňu ani pri všestrannom vzdelávaní účastníkov cestnej premávky.
Pre bezpečnejšie cesty vybavuje Toyota každé nové auto bezpečnostným balíčkom najnovšej generácie už v základnej výbave.

Kurz Bezpečne s Toyotou presahuje rámec bezpečnosti najmodernejších áut tejto značky, pretože je zameraný na najdôležitejšiu a kľúčovú súčasť každého bezpečného automobilu – vodiča.

O Centre bezpečnej jazdy:

Ide o prvé profesionálne centrum tohto druhu na Slovensku. Od roku 2010 preškolilo tisíce vodičov a vodičiek všetkých vekových kategórií. Cvičisko pri SLOVAKIA RINGU v Orechovej Potôni je postavené podľa rakúskeho modelu tréningových centier a má k dispozícii špeciálne klzné nízkoadhézne plochy, zavlažovacie systémy, vodné prekážky, automatické merače rýchlosti či hydraulickú odtrhovú plošinu pre vyvolanie pretáčavého šmyku.

O BECEP:

Oddelenie bezpečnosti cestnej premávky (v skratke BECEP) patrí do pôsobnosti Ministerstva dopravy SR. Plní úlohu národného koordinátora pre zvyšovanie bezpečnosti cestnej premávky v SR a je gestorom Národnej stratégie Slovenskej republiky pre bezpečnosť cestnej premávky na roky 2021 – 2030, ktorou sa SR zaviazala do roku 2030 znížiť počet úmrtí a ťažkých zranení pri dopravných nehodách o polovicu ich počtu z roku 2020 a z dlhodobého hľadiska dosiahnuť Víziu nula do roku 2050. Ide o spoločné ciele členských štátov EÚ.

BECEP v rámci svojej preventívnej činnosti organizuje a podporuje rôzne vzdelávacie, osvetové a propagačné aktivity, ktorými sa snaží pozitívne vplývať na vývoj dopravnej nehodovosti na slovenských cestách.